טיסה בוטלה? הדרכים לפיצוי ומכתב התראה לדוגמה

מכתב התראה לחברת תעופה דוגמה להורדה בחינם | ביטול טיסה - הרשימה המלאה של חובות המסיע וזכויות הנוסע | דרישת פיצויים מחברת תעופה

ביטול טיסות בישראל הפך למחזה שכיח. תחילה היה זה סביב משבר הקורונה, ובעת האחרונה בשל המצב הבטחוני המתוח סביב מבצע חרבות ברזל. חברות התעופה הזרות ביטלו טיסות בהתראה קצרה ונוסעים רבים נותרו חסרי אונים. לא רק שהחופשה שחיכו לה מוטלת בספק, אלא שביטול הטיסה גרר ביטולים או שינויים נוספים – מבתי המלון שהוזמנו ועד לאטרקציות.

כדי להתמודד עם התופעה, יש לפנות לחוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), התשע"ב-2012. החוק מכונה "חוק טיבי" על שם יוזמו – חבר הכנסת אחמד טיבי. החוק מאגד לתוכו שורת אמנות בינלאומיות המסדירות כל סוגיה של ביטול טיסה או שינוי בתנאיה על ידי חברת התעופה.

חלק מההטבות והפיצויים, צריכים להינתן לנוסע הנפגע, מבלי שהוא יצטרך לפתוח הליך משפטי כלשהו (אלא רק לשלוח דרישה). אלא שלא כל חברות התעופה עומדות אחרי החובה הזו. חלקן (בעיקר חברות הלואו-קוסט) מנסות בשיטת מצליח: לא מעניקות דבר אלא אם הנוסע יתעקש.

לפני שרצים לבית המשפט, כדאי לפתור את העניין באופן "שקט" ומהיר יותר ולשלוח לחברת התעופה מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים. במאמר נעמוד על זכויות הנוסע במקרה של ביטול טיסה ונצרף דוגמה למכתב התראה לחברת התעופה.

על איזה טיסות חוק שירותי תעופה חל?

חוק שירותי תעופה חל על כל הנחיתות וההמראות בתוך ומן ישראל, לרבות טיסות עם חניות ביניים (כלומר גם על "טיסות פנים" וגם על "טיסות חוץ" של חברות תעופה זרות).

 

זכויות נוסע במקרה של ביטול טיסה

  1. שירותי סיוע בלא תשלום:

  • מזון ומשקאות בהתאם לזמן ההמתנה;
  • שירותי אירוח (ככול שנדרשת שהייה ארוכה מהשהייה שתכנן הנוסע לרבות של לילה אחד ומעלה);
  • שירותי הסעה "הלוך-חזור" (משדה התעופה למקום האירוח כאמור או למקום אחר במרחק סביר לפי בחירת הנוסע, ובחזרה);
  • שירותי תקשורת (שתי שיחות טלפון וכן משלוח הודעה באמצעות פקס' או דוא"ל לפי בחירת הנוסע).
  1. השבת תמורה או כרטיס חלופי.

  • השבת תמורה: נוסעים שטיסתם בוטלה כאמור יהיו זכאים להשבת תמורה בסכום ששילמו עבור כרטיס הטיסה וזה כולל כל תשלום ששילמו בעד הכרטיס (אגרות, היטלים, מיסים ותשלומי-חובה אחרים). התמורה תושב תוך 21 ימים מהיום שהנוסע או סוכנות הנסיעות שממנה רכש את כרטיס הטיסה, פנו אל חברת התעופה בכתב וביקשו את השבת התמורה.
  • לחלופין, כרטיס חלופי: נוסעים שטיסתם בוטלה ולא מעוניינים בהשבת התמורה, זכאים לבקש ולקבל כרטיס טיסה חלופי (קראו בהמשך את "האותיות הקטנות" שחשוב להכיר לגבי פיצוי כספי במקרה שנוסע הסכים לקבל כרטיס טיסה חלופי).
  1. פיצוי כספי לפי מרחק הטיסה (בק"מ):

  • עד 2,000 ק"מ – 1,440 ₪
  • עד 4,500 ק"מ – 2,310 ₪
  • מעל 4,500 ק"מ – 3,460 ₪

(*סכומים עדכניים לינואר 2024)

את הפיצוי הכספי יש לשלם לנוסע תוך 45 ימים מהיום שהנוסע פנה אל חברת התעופה בכתב בדרישה לקבלת פיצוי.

לשים לב: כשהנוסע הסכים לקבל כרטיס טיסה חלופי, ניתן להפחית את גובה הפיצויים בחצי.

 

מצבים השוללים הטבות או פיצויים במקרה של ביטול טיסה

  1. הנוסע קיבל הודעה נאותה ממפעיל הטיסה או מארגן הטיסה או נותן שירותי סוכנות נסיעות בדבר העברתו לטיסה אחרת והנוסע הגיע ליעד הסופי במועד המקורי;
  2. הנוסע קיבל את כרטיס הטיסה ללא תשלום;
  3. כרטיס הטיסה נרכש בתעריך מיוחד שלא ניתן לציבור (במישרין או בעקיפין), למעט במצבים שהכרטיס הונפק לנוסע מתוקף חברותו בתכנית למתן הטבות של מפעיל הטיסה/מארגן הטיסה.
  4. נוסע שקיבל הטבה לפי דין זר בשל נסיבות המקימות עילה מזכה, לא יהיה זכאי להטבות לפי חוק שירותי תעופה מאותו סוג הטבות שקיבל כאמור.
  5. הטיסה בוטלה בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטת המפעיל/המארגן, וגם אם היה עושה כול שביכולתו – לא היה יכול למנוע את ביטולה בשל אותן נסיבות;
  6. הטיסה בוטלה שביתה או השבתה מוגנות;
  7. הטיסה בוטלה כדי להימנע מחילול שבת או חג.

לקריאה על מצבים בהם למרות שהתקיים אחד מהתנאים הנ"ל, עדיין הנוסע יהיה זכאי לפיצוי.

חברת התעופה לא נתנה לי הטבות או פיצויים. מה מגיע לי?

הנוסע זכאי לקבל שירותי סיוע ללא שליחת דרישה. לגבי השבת התמורה ששולמה עבור הכרטיס או קבלת פיצויים, על הנוסע לשלוח דרישה בכתב. אם חברת התעופה לא העניקה הטבות או פיצויים לנוסע שעמד בתנאים לקבלתם, החוק קובע מנגנון של פיצוי ללא הוכחת נזק עד לסכום של 11,540 ₪ (נכון לינואר 2024).

הנוסע יוכל להגיש תביעה לבית המשפט (אפשר תביעה קטנה) ולדרוש את הפיצויים. קראו עוד על פיצויים ללא הוכחת נזק והאפשרות לקבל פיצויים בסכום גבוה יותר.

המסמכים הדרושים לקבלת פיצוי ומכתב התראה לדוגמה

כאמור, ראשית רצוי לשלוח מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים. כך, לא רק שיש סיכוי שהעניין ייפתר במהירות רבה יותר, אלא גם "בשקט", מהר יותר וללא עלויות מיותרות.

לפני שכותבים את מכתב ההתראה, רצוי לוודא שהמסמכים הבאים בידכם:

  1. אישור הזמנה של כרטיסי הטיסה
  2. אישור תשלום על כרטיסי הטיסה
  3. העתק הודעת חברת התעופה על ביטול הטיסה
  4. כל תיעוד של תקשורת רלוונטית עם חברת התעופה בקשר לטיסה
  5. אסמכתות על נזקים שנגרמו בשל ביטול הטיסה (למשל: על הנזק הכספי בגלל הצורך לבטל שירותי אירוח או אטרקציות שהוזמנו מראש; הפסד שכר או הכנסות בשל הביטול; וכל נזק כספי או אחר שנגרם עקב ביטול הטיסה). אמנם מדובר בפיצוי ללא הוכחת נזק, אך כל מסמך שיוכל לחזק את הטענה לנזק, עשוי להגדיל את גובה הפיצוי.

דוגמה למכתב התראה לחברת תעופה בעקבות ביטול טיסה

שימו לב! חלק מחברות התעופה מאפשרות להגיש דרישה לקבל פיצוי דרך אתר האינטרנט שלה. אם זה המצב, יש לפעול לפי הפרוצדורה הנהוגה בחברת התעופה ולצרף את המסמכים שהיא דורשת באופן פרטני.

 

תוך כמה זמן אפשר להגיש תביעה נגד חברת התעופה?

חוק שירותי תעופה קובע תקופת התיישנות "מיוחדת": ניתן להגיש תביעה נגד חברת התעופה תוך 4 שנים מיום התרחשות העילה המזכה.

לדוגמה: אם הטיסה בוטלה ביום 1.1.2024. בו ביום הנוסע שלח לחברת התעופה דרישה לקבל פיצוי כספי לפי ק"מ. חברת התעופה הייתה צריכה לשלם תוך 45 ימים מיום הדרישה. אם חברת התעופה לא שילמה כעבור המועד או לא נתנה הסבר מספק לאי-התשלום – יש לספור את ארבע השנים מתום אותם 45 ימים או קבלת התשובה מחברת התעופה.

 

איך מגישים תביעה קטנה נגד חברת התעופה?

נכון לינואר 2024, תביעות קטנות מוגבלות לסכום של 37,700 ₪. כך שאם מספר תובעים מעוניינים להגיש תביעה יחד, סכום התביעה מוגבל לתקרה זו.

ניתן להגיש תביעה קטנה ללא עלות באמצעות הטופס של הרשות השופטת. תובעים רבים מבינים שמדובר בתהליך ארכאי למדי. הטופס דורש הדפסה, מילוי בכתב יד וגם התיבות שבו לא ברורות או מאפשרות מרחב תימרון. בנוסף, תובעים רבים גם מסתבכים עם הגשת התביעה באמצעות אתר הרשות השופטת "נט המשפט" ומנגד, מתקשים לגשת לבית המשפט ולבצע הגשה ידנית.

עם המערכת של דינו, ניתן להפיק תביעה קטנה אונליין מכל מכשיר, באמצעות שאלון חכם ודינאמי שאופין מראש ומותאם גם לתביעות תעופה.

המערכת היא פיתוח ישראלי חדשני הכולל סט שאלונים שאופיינו מראש על-ידי עו"ד, ומתקדמים בהתאם לתשובות המשתמש. המערכת מאפשרת להעלות קבצים מכל מכשיר, ולתרגם אותם למפתח נספחים סדור (בלי צורך להדפיס דבר). זמן השימוש הממוצע במערכת לצורך הפקת תביעה קטנה הוא כ-14 דקות בלבד. בסיום התהליך הקצר, מופקת באופן אוטומטי לחלוטין תביעה קטנה המותאמת להוראות מנהל בתי-המשפט. כך המערכת מסייעת להתגבר על החסם הטכני והפרוצדוראלי של עריכת התביעה. מי שמעוניין, יכול לרכוש גם שירות הגשה וכך ניתנת מעטפת מלאה. המעטפת כולל את הפקת התביעה, תשלום אגרת בית המשפט ושליח משפטי לביצוע ההגשה.

למאמר על הפקה והגשה של תביעה קטנה עם המערכת החכמה של דינו.

הגשת תביעה קטנההחל מ- 299 ש"ח

הגשת תביעה קטנה מחשבון עלות הגשת תביעה

אולי יעניין אותך גם .

חוק איסור הפליה, איסור הפליה, פיצוי ללא הוכחת נזק, 50000 ש"ח, תביעות קטנות

חוק איסור הפליה: עד 50,000 ₪ פיצוי ללא הוכחת נזק

נוצר בתאריך: 19/04/2024

מה ייחשב הפליה אסורה? מה חוק איסור הפליה קובע שלא ייחשב הפליה אסורה? על איזה נותני שירות חל החוק? מהם הנתונים האישיים ..

בית מלון, נזק, אובדן רכוש, תביעה קטנה, אחריות, חפצים

מתי בית מלון אחראי לנזק או אובדן של רכוש בחופשה? הרשימה המלאה

נוצר בתאריך: 09/04/2024

מה קובע החוק; מה קורה כשבתנאי ההזמנה כתוב שהמלון פטור מאחריות לכל "נזק או אובדן"? ומתי אפשר לדרוש מהמלון פיצוי? כל התש..

הודעות ספאם, הודעת ספאם, הטרדה, מספר לא ידוע, שולח אנונימי, איתור ספאם

הודעות ספאם מטרידות משולח אנונימי? ככה תאתרו את השולח

נוצר בתאריך: 31/03/2024

איתור שולח הודעות מטרידות - מהדרך לאיתור ועד להגשת תביעה. סקירה מלאה עם קישורים ישירים למקורות האיתור הכי פופולאריים

תפריט נגישות