أسئلة وأجوبة – لستم متأكدين من أين تبدأون؟ لقد قمنا بتجميع أكثر الأسئلة شيوعًا لكم. سيستمر تحديث هذه الصفحة بمرور الوقت، ولكن في جميع الأحوال، يمكنكم إيجاد معلومات أكثر شمولاً وعمقاً في صفحة المقالات الخاصة بنا.
- ריהוט שהורכב בבית-הצרכן;
- טובין שיוצרו במיוחד עבור הצרכן על-פי מידות או דרישות מיוחדות;
- טובין שעל-פי דין אין להחזירם;
- מוצרי-מזון;
- תרופות ותוספי תזונה;
- טובין פסידים – מוצרים שמרגע שסופקו ללקוח, לא ניתן להשתמש בהם שוב או לספק לאחר או מוצרים שעד שיוחזרו לעוסק ערכם ירד (או יתקלקלו);
- מידע כהגדרתו בחוק המחשבים (“נתונים, סימנים, מושגים או הוראות, למעט תוכנה, המובעים בשפה קריאת מחשב, והמאוחסנים במחשב או באמצעי אחסון אחר, ובלבד שהנתונים, הסימנים, המושגים או ההוראות אינם מיועדים לשימוש במחשב עזר בלבד”);
- טובין שניתנים להקלטה, שעתוק או שכפול, שהצרכן פתח את אריזתם המקורית (כמו ספרים);
- הלבשה תחתונה, לרבות בגדי-ים;
- גז פחממני מעובה (בלון או צובר גז);
- תכשיט שמחירו גבוה מ-3,000 ₪, למעט שעונים;
- שירותי הארחה, נסיעה, חופש ובילוי שמתבצעים במלואם מחוץ לישראל;
- כשהצרכן ביקש לספק לו מוצר במועד מאוחר מ-6 חודשים ממועד העסקה, העסקה לא ניתנת לביטול לאחר אספקת המוצרים.
- עסקאות שתמורתן שולמה באמצעות תווי-קנייה, שובר מתנה או כרטיס מגנטי נטען.
- כלי אוכל לא ארוזים.
זהו תיקון שנכנס לתוקף בספטמבר 2018. לפיו, העישון אסור בכל מקום במוסד חינוך, מוסד להשכלה גבוהה או לחינוך על-תיכוני שתלמידיו מעל 18 (לרבות החצר ומגורי תלמידים), גן/מעון/בית ילדים (לרבות החצר). איסור העישון כולל את שטח המקום וכן עוד טווח נוסף של 10 מטרים מהכניסה או היציאה (חוץ מבית מגורים שנמצא בטווח זה). מגבלת טווח ה-10 מטרים אינה חלה על גן שעשועים.
במוסד להשכלה גבוהה או לחינוך על-תיכוני שתלמידיו מעל גיל 18, הנהלת המוסד יכולה להקצות חדר נפרד (שאינו חדרי עבודה של הנהלה או סגל). זאת, ובלבד שהחדר מאוורר והדבר לא גורם מטרד בחלקים אחרים של המקום.
איך אני יכול לשנות את מועד הדיון? ככול שמי מהצדדים מעוניין לשנות את מועד הדיון (תאריך או שעה), עליו להגיש בקשה בכתב לשינוי מועד הדיון ובה לפרט את הנימוקים לשינוי המבוקש וגם לצרף אליה מסמכים רלוונטיים (ככול שהדבר דרוש).
אם למשל, במועד הדיון קבועה לתובע/נתבע חופשה בחו”ל, יש לציין זאת בבקשה בכתב שתוגש. על המבקש לתמוך את טענותיו בתצהיר ולצרף את המסמכים הרלוונטיים (למשל, כרטיסי הטיסה על שם המבקש וטופס הזמנת הטיסה).
ביטול עסקה באירועי השקה – מדובר במצבים שהצרכן רכש מוצר או שירות בעקבות שיטת מכירה המכונית “אירוע פרזנטציה”. זוהי שיטת מכירה בה העוסק מזמין צרכנים (לרבות באמצעות פיתוי כמו “מתנה” וזכייה”) כדי להציג להם טובין או שירותים שהוא מעוניין למכור. לדוגמה: בית-עסק שמזמין לאירוע השקה ששם יחולקו מוצרים במחיר מופחת או במתנה.
אם מדובר ברכישת טובין: ניתן לבטל תוך 14 ימים מיום קבלת הטובין.
אם מדובר ברכישת שירות: זה תלו אם מדובר בעסקה מתמשכת או חד-פעמית:
- עסקה מתמשכת: ישנה זכות ביטול תוך 14 ימים מיום התרחשות אחד האירועים הבאים לפי המאוחר:
- מיום עשיית העסקה;
- מיום מסירת חוזה בכתב;
- מיום מסירת מסמך בכתב (מעין “גילוי נאות”), לפי המאוחר, שכולל את הפרטים הבאים:
- זכות הצרכן לבטל עסקה מתמשכת;
- פירוט תשלומים שעל הצרכן לשלם בשל הביטול (ככול שישנם) ודרך חישוב התשלומים (ככול שנקבעה);
- בעסקה לתקופה קצובה – את משך העסקה ומועד סיומה.
- עסקה חד-פעמית: תוך 14 ימים מיום עשיית העסקה ועד 2 ימי-עסקים קודם למועד תחילת השירות.
מהי הפרה צרכנית (הפרות צרכניות) ואילו הפרות צרכניות מחייבות לשלוח מכתב התראה כתנאי להגשת תביעה בגין פיצויים וללא הוכחת נזק?
- הצרכן ביקש להשיב מוצר (שלא עקב פגם) בהתאם למדיניות החזרת הטובין, והעוסק סירב להשיב את מלוא התמורה ששולמה לו (ובלבד שלא חלה הרעה במצב המוצר).
- היה פער בין המחיר המוטבע על המוצר למחירו בקופה, והעוסק דחה את בקשת הצרכן לשלם לפי המחיר המוטבע על המוצר.
- הצרכן ביקש אך העוסק לא תיקן קלקול במוצר במסגרת תקופה האחריות.
- העוסק הטעה את הצרכן בקשר למקום ההספקה ואחרי שהצרכן שב וביקש שמוצר או שירות יסופק לו למקום מסוים, העוסק לא סיפק את המוצר/שירות למקום שהוסכם;
- בעסקה לתקופה קצובה – למרות בקשת הצרכן להפסקת תשלומים, העוסק המשיך לחייבו לאחר מועד סיום העסקה או ההתחייבות או שלא מסר לצרכן הודעה כדין בקשר לסיום העסקה או ההתחייבות.
- בעסקה מתמשכת – הצרכן ביקש מהעוסק להפסיק לחייבו בתשלומים בגין העסקה, והעוסק המשיך לחייב.
- בעסקה מתמשכת – הצרכן טען שהעוסק גבה ממנו “סכום עודף” והעוסק לא השיב לו את מלוא סכום ההחזר המגיע לו לפי סעיף 13ד1 לחוק הגנת הצרכן (בתוספת הצמדה וריבית, הוצאות צרכן וכו’)
- בעסקה שמערבת תשלום לעוסק בגין שירותים או טובין מפוקחים, נגבתה מהצרכן עמלה למרות שהצרכן ביקש שלא לשלמה
- בוטל הסכם רוכלות והעוסק לא השיב לצרכן את מה שקיבל מכוח ההסכם, למרות בקשת הצרכן
- בוטל הסכם מכר מרחוק או הסכם לרכישת יחידת נופש, והעוסק לא השיב לצרכן את החלק היחסי בעסקה כקבוע בחוק או לא ביטל את החיוב כמתבקש.
- בוטל הסכם לרכישת שירותי רפואה, והעוסק לא השיב לצרכן את החלק היחסי בעסקה כקבוע בחוק או לא ביטל את החיוב כמתבקש.
עסקאות מכר מרחוק – עסקה בה אין לצרכן אפשרות אמיתית לבדוק את המוצר הנרכש. לכן, הצרכן סומך רק על פרסומי העוסק באמצעים השונים (בטלפון, פרסומות וכיו”ב). בשל פוטנציאל לפער בין הפרסומים למוצר/לשירות עצמו, נקבעו כללים מיוחדים שגוברים על ההוראות הרגילות לביטולי עסקאות. אופן הביטול תלוי בסוג העסקה (אם נרכש נכס או שירות):
עסקה לרכישת נכס: מיום עשיית העסקה ועד 14 ימים מיום קבלת הנכס או מיום קבלת מסמך “גילוי נאות” מטעם העוסק, לפי המאוחר. מסמך גילוי נאות זהו מסמך בכתב שניתן מטעם העוסק וכולל את הפרטים הבאים:
- השם, מספר הזהות (בחברה – ח.פ.) והכתובת של העסק בארץ ובחו”ל;
- התכונות העיקריות של הנכס;
- מחיר הנכס;
- תנאי התשלום בעסקה;
- האופן שבו הצרכן זכאי לבטל את העסקה;
- שם היצרן וארץ ייצור הנכס;
- מידע על האחריות לנכס;
- תנאים נוספים שחלים על העסקה.
עסקה לרכישת שירות: תוך 14 ימים מיום עשיית העסקה או מיום קבלת מסמך “גילוי נאות” מהעוסק, לפי המאוחר. אם מדובר בעסקה מתמשכת לרכישת שירות, זכות הביטול תעמוד בין אם הוחל במתן השירות ובין אם לא. אם מדובר בעסקה חד-פעמית, הביטול יכול להיעשות לפחות שני ימים (שאינם ימי-מנוחה) קודם למועד שבו השירות אמור להינתן.
עסקאות נוספות הניתנות לביטול: שירותי קוסמטיקה ואסתטיקה (לרבות הסרת שיער); יחידות-נופש, חברות או מנוי במועדון הנחות, חברות תקשורת; חברות מועדון כושר או בריאות (ספא), ספקי-אינטרנט, חברות טלוויזיה, שירותי רדיו-נייד, חברות/מינוי במועדון היכרות ושידוכים, מינוי להגרלות והימורים.
ניתן לבטל את העסקה תוך 14 ימים שנספרים החל מאחד מהמועדים הבאים (תלוי באופן ההתקשרות):
- מיום עשיית העסקה;
- מיום שנמסר לצרכן חוזה בכתב;
- מיום שנמסר לצרכן מסמך בכתב (מעין “גילוי נאות”) שכולל את הפרטים הבאים:
- זכות הצרכן לבטל עסקה מתמשכת;
- פירוט תשלומים שעל הצרכן לשלם בשל הביטול (ככול שישנם) ודרך חישוב התשלומים (ככול שנקבעה);
- בעסקה לתקופה קצובה – את משך העסקה ומועד סיומה.
הזכות לבטל תעמוד במסגרת 14 הימים כאמור, בין אם הוחל במתן השירות ובין אם לא, ואפילו כשהעסקה היא לתקופה קצובה.
לשים לב! אם מדובר בעסקה מתמשכת שהוחל בנתינתה, הצרכן צריך לשלם את התמורה היחסית בעבור השימוש שעשה בשירות.
איך מגישים כתב תביעה קטנה? מספר אפשרויות:
- באופן מקוון דרך אתר נט המשפט לאחר חיבור להזדהות הממשלתית.
- על-ידי מסירת עותק פיסי של כתב התביעה ונספחיו (אם יש) במזכירות בית-המשפט לתביעות קטנות בו תרצה להגיש את התביעה (ניתן לבד או באמצעות שליח משפטי).
לכל מה שצריך לדעת על הגשת כתב תביעה קטנה.
אנו מתחייבים להשתדל לבצע את ההגשה בהקדם האפשרי ועד 14 ימי עסקים. זאת, למעט במקרים של פגרות בית-המשפט או אילוצים. הכל מפורט בתנאי השימוש שלנו. רק מזכירים: אתם יכולים לשלם רק על הפקת כתב התביעה דרך המערכת ולהגיש אותו באופן עצמאי לחלוטין אונליין דרך אתר הרשות השופטת “נט המשפט” או לגשת פיסית לבית המשפט.
כשטובין ושירותים ניתנו לצרכן במתנה ולא מהעוסק (כמו מתנה מחבר), זכות הביטול תהיה בהתאם לסוג המוצר. כלומר, מסוג המוצר נלמד על המועדים והדרכים בהם ניתן לבטל את העסקה.
אופן קבלת החזר כספי:
- הצרכן יציג פתק החלפה או הוכחה אחרת לגבי עצם ביצוע העסקה, מועדה, הסכום ששולם בעדה ואמצעי התשלום;
- אם המתנה שולמה במזומן, החזרת-התמורה תהיה במזומן או בצ’ק מזומן;
- אם המתנה שולמה בצ’ק, החזרת התמורה תהיה במזומן או בצ’ק מזומן, וזאת תוך 5 ימים מיום שהצ’ק נפרע.
- אם המתנה שולמה בכרטיס אשראי, ההחזר יהיה במזומן בלבד ובלבד שהחשבון של מי שרכש את המתנה חויב.