"ספאם" מוכרת ככינוי לדואר זבל; כל מיני הודעות בלתי נסבלות שאנחנו מקבלים למייל או לנייד ומזמינות אותנו להוציא כסף בצורה כזו או אחרת למרות שאנחנו ממש לא רוצים. על הדרך להתמודד עם התופעה לרבות קבלת פיצוי כספי, כתבנו מאמר נפרד ולא נעסוק כאן בענייניו.
מאמר זה פונה לסקרנים שבכם; מי שאולי תהו לעצמם: מתי ואיך הגיעה לעולם המילה ספאם? אז כפי שהכותרת מרמזת: את התשובה לכך לא הייתם מנחשים לבד.
ההתחלה, שנות ה-30: קמפיין שיווקי כושל לבשר חזיר
בשנת 1937, חברת המזון הורמל יצאה בקמפיין שיווקי לאחד ממוצריה – בשר חזיר מתובל (לוף, אם תרצו). במסגרת הקמפיין, החברה יצרה למוצר שם מסחרי קליט – "ספאם" (Spiced Pork And Ham). אלא שלא בטוח שזה היה מהלך שיווקי חכם במיוחד: כתוצאה מהקמפיין, "ספאם" הפך לשם נרדף לבשר משומר שאינו טעים, מזין, מגרה או רצוי.
שנות ה-70: ה"ארץ נהדרת" של הבריטים מחזירה את המוצר הכושל לכותרות – עם טוויסט
מי שהחליט לעשות מהלימון לימונדה הם היוצרים של הסדרה "מונטי פייטון והקרקס המעופף". הסדרה הייתה באוויר מסוף שנות ה-60 עד ה-80 והפכה לאייקונית.
באחד המערכונים משנות ה-70, זוג סועדים הגיע למסעדת וויקינגים ושאל את המלצרית – מה בתפריט? המלצרית החלה לפרט ובסוף כול מנה היא הוסיפה בקול צורם: "ספאם". די במהרה המלצרית החליפה את רוב מרכיבי המנות במילה זו; עד כדי שהזוג בכלל לא הבין מה יש במנה (חוץ מספאם, כמובן).
במקביל, קבוצת הוויקינגים שישבו סביב הזוג שרו בלי הפסקה "spam, spam, spam, spam". הזוג התקומם שבעתיים; וכך גם המלצרית שרצתה להמשיך לפרט את המנות (אבל לא יכלה בגלל השירה הבלתי-נסבלת). באותם זמנים המבחר הטלוויזיוני היה מצומצם, והתוכנית זכתה לתהודה גבוהה. אך פרק זה אף זכה לתהודה יתרה. כך שהביטוי "spam" והשיר שלו, הפכו מוכרים מאוד בקרב צופי הסדרה (ובריטים בפרט), כאשר הקשר שלהם לחברת הורמל החל להישכח. בדיוק כפי שהיום חלקינו בכלל לא זוכרים למה אנחנו אומרים "היוש" או "ביוש".